tisdag.

jooooodå jag lever! 

vissa kanske undrar varför jag skrev det?! men det berättar jag när jag kommer hem, och när jag vet mer. :) jag ska försöka stänga min väska, den är rätt full idag om man säger så, glömde lägga av lite böcker i skolan igår, så får släpa dubbelt, haha ;D  men förresten nu vet jag mer! och jag såg jag har tid, så jag berättar det nu!!

jag stod vid speglen som vanligt och sminkade mig imorse, vid tjugo över sex böjar allt skaka i hela badrummet (jag får rysningar hela tiden :s) och jag kopplar bara till att azzar ligger i mammas och pappas säng, (vägg i vägg med badrummet) och kliar sig, men tyckte ändå det inte gick ihop, hela väggen skaka, och fönstret och allt ja :s trodde nästan alla paryfm flaskor skulle trilla ner. (rysning igen haha)  jag stod där, i chok och bara, vad gör han?! haha. iaf, efter fem minuter smsar älskling, och säger ngt har hänt. och berättar då att det varit en jordbävning eller skalv, (vilket visar sig vara ett skalv) jag springer ner till pappa och berättar, och som mig, trodde han det var azzar! fast azzar låg där nere bakom honom, men han reagerade inte. (han hade ju inte precis behövt sked i sitt kaffe till att röra om.)  och nu sitter jag inne på hds sida, ska klistra in det till er, och läsa själv nu;



Kraftigt skalv i södra Sverige

Ett kraftigt skalv skakade tidigt i morse södra Sverige. Enligt Seismologiska institutet i Uppsala var skalvet "mycket stort" för svenska förhållanden. Vittnen berättar för TT om hur hela hus skakats om.



Malmö. En kraftig skakning inträffade i marken tidigt på morgonen i Skåne. I Malmö kändes det ordentligt att byggnader skakade till.

Reynir Bödvarsson vid Seismologiska institutet i Uppsala beräknar preliminärt med att skalvet var mellan 4,5 och 5 på Richterskalan. Skalvets centrum ligger enligt Bödvarsson ungefär 60 kilometer öster om Malmö och 9 kilometer nordöst om Ystad.

USA:s geologiska institut USGS anger inledningsvis att skalvet hade en magnitud på 4,7.

- Det känns säkert i stora delar av södra Sverige. För svenska förhållanden är det ett mycket stort skalv.

TT: Är det farligt?

- Det är inte farligt för människor. Men visst kan det bli lite sprickbildning i husfasader. Det kan påverka konstruktioner.

TT: Kommer det efterskalv?

- Ja, det kommer säkert vara efterskalv.

TT larmades från mängder av personer i bland annat Eslöv, Ystad, Lund och Simrishamn. Även personer i Blekinge kände av skakningen rejält.

- Jag vaknade av att hela sängen skakade. Det kändes som om någon tog tag i själva husgrunden och lyfte upp den, säger Mia Larsdotter som bor på bottenplanet i ett bostadshus för rörelsehindrade i norra Lund.

- Det kändes väldigt otäckt. Väggarna skakade men det var ingenting som gick sönder, säger hon, fortfarande med lite skakig stämma.

Bengt Jeppsson arbetar på Länsförsäkringars kontor i Ystad. Strax före klockan halv sju i morse kände han plötsligt hur hela huset, ett betonghus, började att skaka.

- Jag trodde att det var en lastbil som hade kört rakt in i byggnaden och rusade ut. På gatan träffade jag en kvinna som berättade att hon inte känt någonting, säger han.

TT: Blev du rädd?

- Rädd! Ja, det kan du tro att jag blev, säger Jeppsson som dock är lättad över att inte ha blivit skadad.

Rent fysiskt gör sig skalvet påmint genom att tavlorna på kontoret fortfarande hänger snett.

Inga skador har rapporterats in till SOS Alarm i Skåne. Larmcentralen blev nerringd direkt efter skakningarna.

- Vi har indikationer på att det känts i hela Skåne och även norrut in i Småland, säger Mattias Herrström, operatör på SOS Alarm i Skåne. Vid sjutiden började ringandet avta från oroliga.

Tidigare hade SOS Alarm fått hjälp med att ta emot samtal av andra larmcentraler i landet.

- I nuläget är ingen inrapporterad skadad, säger Herrström.

Inte heller har det kommit uppgifter om att det blivit materiella skador.

Även Köpenhamn och Nordsjälland drabbades, rapporterar Ritzau.

TT




jag orkade inte och hinner inte rensa vad som inte behövde stå med, så jag bara kopierade, nu ska jag åka buss till skolan, och vänta på efterskalvet!



puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0